Fotografie z cest po světě

Obrázky z Cestování světem

Cestování světem

Web o cestování pro cestovatele a zvědavce

Ne
10
Čvc '11

Benátky – autem do Benátek – Rialto Bridge, Pont della Constituion a Piaza San Marco – Náměstí Svatého Marka

 

Benátky – autem do Benátek – Rialto Bridge, Pont della Constituion a Piaza San Marco – Náměstí Svatého Marka a Casinò di Venezia

Italské benátky – město ležící na vodě (město na laguně) – tedy spíše město ve vodě a někdy i tak trochu pod vodou (opakující se neblahý jev např. na náměstí Svatého Marka). Pro ty z Vás, kteří ještě Benátky neviděli, bych se poskusil stručně popsat co a jak lze vidět a pár našich postřehů.

Příjezd do Benátek, parkování v Benátkách – parkoviště před Benátkami

Příjezd do Benátek autem z dálnice číslo A57 zavádí na silnici Via dellà Libertà – podél železničního uzlu. Možnosti na parkování v Benátkách jsou již před dlouhým spojovacím mostem do samotných Benátek – např. parkoviště na Via Dei Petroli a do Benátek jet místní hromadnou dopravou. My jsme zkusili být odvážní a jet přímo do města, s tím že volné parkoviště nalezneme.

Parkovací místa v Benátkách

Parkoviště naleznete, je jich zde několik. Trochuje však  problém, aby parkoviště bylo volné. Kolona aut pro parkování na Piazzale Roma nás zavedla až do jedné z místních garáží. Parkovné stálo 25 EUR na den pro osobní automobil. Vzhledem k času strávenému v koloně se občas více vyplatí použít hromadnou dopravu a neparkovat přímo v Benátkách.

A jak to parkování v Benátkách vlastně probíhá? U vstupu zaplatíte a dostanete lístek – ten si uchovejte. Zpravidla Vás pošlou do nějakého patra a tam už bude čekat někdo, kdo Vám ukáže, kam zaparkovat. A teď pozor – klíčky od auta zde necháváte tomu pikolíkovi, co Vám ukázal místo. Zdá se Vám to divné? I nám to tak přišlo, ale je to z důvodu možnosti přeparkování. Auta stojí ve více řadách a když chce odjet někdo ze zadní řady, tak s tím Vaším přeparkují nebo povyjedou. Zdá se to jako super nápad, ale kdo Vám zaručí, že neběží motor na prázdno zbytečně, navíc kolikrát startují? A určitě neznají vlastnosti Vašeho auta. Nicméně parkujete v Benátkách…

Faktem je, že klíčky po Vás prostě budou chtít a nepustí Vás bez nich pryč – nebo Vás vyhodí. Takže jsme je zde s důvěrou (nedůvěrou) odevzdali. Napsal nám papírek s číslem auta a místem a to bylo všechno. Klíče vzal a odešel. Proto pokud sem pojedete a nemáte důvěru, nenechávejte nic v autě nebo v něm nic nevožte. My jsme udělali test a nechali ležet (nenápadně) vedle řadící páky pár euro – neztratilo se nic, takže buď jsou opravdu tak poctivý nebo je nenapadlo zkoumat naší „skořápku“.

Kde sehnat tištěné průvodce Benátek

U garáží je možné zakoupit tištěné průvodce pro Benátky nebo se pokusit získat klasickou turistickou mapu, která vydávají infocentra. Pracovníci prodejních stánků, ale tuto variantu nemají příliš rádi a snaží se vnutit cokoliv jiného, případně debatu uzavřou tím, že nerozumí. Lepší variantou je vzít si průvodce již z domova a mít jistotu naplánované trasy.

Nejčastěji navštěvovaná místa Benátek

Pro objevování Benátek bych doporučil mít alespoň celý den času, my jsme jej neměli, takže jsme zkusili takovou „instatní“ poznávácí procházku. Hlavním bodem byla basilika dei Frari pak směrem na Pont della Constitution, Pont Rialto a k Piaza San Marco – Náměstí Svatého Marka. Cestou jsme stihli objevit a krátce poznat další místa Benátek.

Neodolali jsme ochutnávce pizzy v romantických podloubích, byla vynikající – prostě italská. Cena byla rozumná – za celou pizzu 52 cm (4 druhy sýra)- 10 EUR.

Chůze po ulicích Benátek

Po Benátkách prochází davy turistů. Většina se jich ubírá přibližně stejnou cestou jako my a sledují pouze hlavní „trháky“. Osvědčilo se nám chodit sousednímí uličkami a kousek před zajímavým cílem nebo viewpointem se vrátit do davu. Postup davu je zdlouhavý a pomalý.

Turisté se většinou fotí u každého kamene, každé gondoly a hlavně s Benátským pozadím. U mostu se to ještě násobilo. Pořídit fotku na mostě Rialto – nejstarší most v Benátkách – s tipizovaným pozadím – benátský velký kanál a gondolky na vodě vyžaduje čekání až 15 minut. Tak dlouho přibližně trvá, než se objeví u kameného zábradlí místo. Ono by to šlo i rychleji, ale nějak se nám nezdálo, že by k naší výpravě patřilo dalších 10 lidí vedle nás. Takže to počkání je přijatelné řešení.

Jeden takový detail – příliš nezkoumejte co plave v jednotlivých kanálech, stačí že to budete občas cítit.

Most Rialto

Most je nádherným dílem architektury – ostatně jako valná část Benátek. Od mostu se dav lehce rozpohybuje – směrem na náměstí San Marco. V tuto chvíli již postranní uličky ztratily význam – byly také plné. Takže se jde s davem.

Náměstí San Marco (náměstí Svatého Marka), basilika San Marco – rady pro vstup

Na náměstí se dav rozprostře a najednou máte více životního prostoru. Na vstup do basiliky San Marco se stojí dlouhá fronta. Na jejím konci čeká spoustu lidí nemilé překvapení. Vstup není povolen s batohem – byť sebemenším. Problém dělá už i videokamera v brašně. Informační tabule na toto téma jsou málo viditelné – za frontou a ve výšce pasu.

Výpravy to řeší většinou podobně jako my, rozdělit se na dvě skupiny. Jedna hlídá batohy a druhá jde do dovnitř, pak se prostřídají. Pro rodinu s dětmi je to docela problém. Údajně Vám někde batohy ohlídají, ale za pohlídání jednoho jsem tuším viděl cenu 5 EUR.

Do baziliky bylo vstupné 5 EUR, prohlídka pustí návštěvníky pouze do některých míst, za ostatní se připlácí na místě. Např. do jedné z místností to stojí další 2 EURa na osobu – snaží se asi rozložit náklady, aby to turisté méně počítali. Nutno ale uznat, že i zevnitř je stavba impozantní. Pocitem prostoru bych to připodobnil k Westminster Abbey.

Jednou z placených „místnůstek“ byla i pokladnice. Naleznete zde zhruba podobné poklady a cenosti jako ve všech chrámových pokladnicích, tj. různé zlatem prošívané mitry či zlacené monstrance. K vidění jsou však i relikviáře s ostatky svatých.

Z náměstí San Marco

Na náměstí San Marco si nezapomeňte udělat fotografie a rozhlédnout se přes vodu. Od náměstí jsme pokračovali podél pobřeží až do uličky Calle Tredici Martini, dále již chodník nevedl a postupným průchodem uliček jsme se navrátili až k velkému kanálu a mostu Rialto Bridge.

Od mostu jsme se již pohybali spíše náhodně směrem k universitě luav di Venezia a zpátky směrem k parkovišti. Pokud budete mít jasnější plán co chcete v Benátkách vidět, určitě tím nic neztratíte. Benátská architektura je krásná, v uličkách je stín, ale chce to mít s sebou zásobu vody – uprostřed léta je horko i zde.

Benátky a náročnost prohlídky města

Vzhledem k množství lidí jsme si více hlídali batohy a kapsy. Trasa od parkoviště je přibližně stejně dlouhá i pro organizované skupiny s autobusem – autobusy parkují vedle garáží pro osobní auta. Náročnost se zdála zpočátku malá, ale vzhledem k teplému počasí a častému pohybu v pomalém davu jí hodnotíme jako střední.

Kdo by se necítil na pochod po svých – (mám takový dojem, že místa co jsme navštívili chce stejně vidět každý) – může využít služeb gondoliérů.

Jízda na gondole

Cenu za jízdu lodičkou jsem zjišťoval – neexistuje žádný oficiální ceník (informace od převozníka) a jsou dva okruhy – malý a velký. Za malý okruh se platilo 50 EUR na osobu a za velký 100 EUR. Gondoliéři se o zákazníky neperou – zřejmě jsou placeni od hodiny :-).

Z Benátek autem

Odjezd z garáží je mnohem rychlejší než příjezd. Kolona téměř žádná. Dopravu řídí policisté.

 

Zajímavosti o Benátkách

Slovníček co se může hodit

Piazza = běžně náměstí, v Benátkách vyhrazeno použití pouze pro hlavní náměstí Sv. Marka

Campiello (Campo) = náměstí, náměstíčko

Riva = nábřeží

Calle = stezka – pěší ulička, často na šířku rozpažení

La fondamenta = chodník podél kanálů nebo nábřeží

Rio terà = v podstatě zasypaný kanál nebo vodní cesta

 

Canal Grande

– Šířka kanálu 30 – 70 metrů, délka okolo 4 km, hloubka kolísá podle hladiny vody – průměrně okolo 4 metrů.

 

Jak se v Benátkách stavělo v minulosti

– V minulosti stavaři hledali především místa nazývaná Rivo Alto (což lze chápat ve volném překladu něco jako vysoký břeh nebo proud). Zároveň je i dobře chránila proti případnému útoku.

– Stavaři nechali z Istrie dovážet vzrostlé zdravé borovice, které byly poté včetně větví po hlavě zaraženy do zdejšího bahna a následně využívány jako sloupy a kůly.

– Mezery mezi kůly pak vyplňovali kamením (jako ochrana proti vodě se používal dehet).

– Na takto navršené podklady se pokládaly vápencové desky (často také z Istrie), jelikož vykazují odolnost proti slané vodě.

– To vše pak posloužilo jako základ pro postavení prvních dřevěných budov (zpočátku).

– Stavby prvních kamenných budov se začali objevovat od 11. století našeho letopočtu.

 

Basilika Santa Maria Della Saluta

– Nechali ji vystavět po morové epidemii okolo roku 1630 jako výraz vděčnosti pro svojí spasitelku.

– Vzhledem k tehdejším stavitelským zvykům byla budova postavena na 1 200 000 dubových kůlů.

– Zdobena je obrazy od Tintoretta a Tiziana, který je i autorem stropní fresky.

 

Kostel-klášter Santa Maria Gloriosa dei Frari

– Budova v jejímž klášteře se nachází archivy z období Benátské republiky (cca 600 miliónů stran).

– Zde je také pohřben slavný Tizian.

 

Zvonice Svatého Marka v Benátkách

– Zvonice byla vystavěna asi v 10. století.

– V současnosti zde stojí její přesná kopie, jelikož originál se v roce 1902 samovolně zřítil.

– Výška zvonice je cca 100 metrů. Ochoz pro vyhlídku se nachází v cca 54 metrech.

– V minulosti zvonice sloužila i jako maják pro lodě v laguně.

 

Most Rialto

– Název vznikl údajně z Rivo Alto – zkrácení na Ri’Alto a odtud Rialto.- Most má 28 metrů rozpětí.
– Na výzdobě se podílel i Tizián svými freskami.

 

Benátské gondoly

– První dochovaná písemná zmínka o gondolách pochází z doby okolo roku 1094 n.l.

– Současné gondoly mají 11 metrů na délku a 1,4 metru na šířku. Nejsou symetrické, pravá strana je o 24 cm kratší.

– Zpočátku měly gondoly různé barvy, ale v době Benátského státu rozhodla tehdejší vládnoucí skupina – Rada 10 – že budou všechny černé.

 

Benátská regata a její následovníci

– Přibližně od roku 1315 se pořádá v Benátkách regata.

– Pořádá se v září a před zahájením soutěží je průvod.

– Soutěž se stala předlohou i pro vznik veslařských soutěží Oxfordu a Cambridge.

 

Benátské sklo a skláři

– Benátky měly dominantu nad trhem se sklářskými výrobky. V podstatě zde bylo cosi jako první sklářské centrum v Evropě. Sklářské výrobky a dílny byly velkým zdrojem bohatství. Bohužel také dílny byly velkým zdrojem požárů. Takže byly ve 13. století přestěhovány na ostrov Murano, nedaleko Benátek.

– Sklářské výrobky vezl i Marco Polo na svou výpravu do Asie.

– Věhlas a dominantu v 16. století zastínila sklářská výroba zrcadel ve Francii a sklářské výrobky z Čech.

Casinò di Venezia – nejstarší kasino na světě

Toto je spíše taková rarita a do jisté míry tu informaci berte s nadhledem. Nicméně při pátrání po historii Benátek jsem narazil právě i na zmínku o nejstarším kasinu na světě. Kasino údajně vzniklo v roce 1638 jako nejstarší herní resort na světě. Jak moc je tato informace hodnověrná si netroufám tvrdit. V současné době by se kasino mělo nacházet v Ca’ Vendramin Calergi Palace u Canal Grande. To, že tam kasino je, jsem navíc zjistil až náhodou při psaní článku o cestování. Pokud by jste někdo k tomu měl další informace nebo podklady, určitě nám napište.

Jak (ne?) vznikl název města Venezia

Název údajně pochází z pozdravu – „Veni etiam“ volně přeloženo: „I já jsem sem přišel“ (také se někdy překládá jako „Přijďte zas“ nebo „Vrať se zas“). Z tohoto pozdravu pak postupně vzniklo slovo Venezia – Benátky – město na laguně.

Pokud bychom se ptali blíže po vzniku pozdravu, musíme se vrátit do roku 452 našeho letopočtu. Tehdy pod náporem Hunů, které vedl Attila (zvaný Bič Boží) prchali obyvatelé do místních bažin. Z velké části pocházeli z tehdejších severoitalských měst, ponejvíce město Aquileia. Město Aquileia bylo po 3 měsíšním obléhání dobyto, vypleněno a z větší části srovnáno se zemí. Obyvatelé prchli a poté se opět setkali se zdravili – Veni etiam…

Nicméně ani toto není úplná jistota, jelikož již dříve v minulosti bylo území mezi Veronou a mořem pro římany známo jako Venetia. Což je známo z nejstarších dochovaných záznamů. Tehdy zde sídlili Etruskové a později byla oblast pod náporem Venetiů – Illyriánský kmen. Odsud pravděpodobně také název okresu Il Veneto.

 

Poznámka na okraj – Víte, že původ slova ghetto – jak jej nyní známe – je z Benátek? Do části Benátek zvané Cannaregio v místě sléváren, pro které se slovo ghètto používalo, byli roku 1516 nastěhování židé do uzavřené komunity – vznikla oblast Ghetto Nuovo. Odtud pak plyne současný název. Pokud hledáte další zajímavost k tomuto místu, pak Vás může zajímat například Shakespearova postava Shylock (hra Kupec Benátský).

Ofline verze článku:

4 comments »

4 comments to “Benátky – autem do Benátek – Rialto Bridge, Pont della Constituion a Piaza San Marco – Náměstí Svatého Marka”

  1. Cestování světem » Rosolina Mare, letovisko pro klidnou dovolenou Říká:

    […] Mare je menší letovisko jižně pod benátskou lagunou (lze odsud provést např. výlet do Benátek nebo do bližšího města Chioggia, které je považováno za jejich obdobu). Cesta do Rosoliny […]

  2. Cestování světem » Poreč – historie jako na dlani Říká:

    […] kde Venezia byla možná osídlena Ilyrským kmenem Venetiů. Což nabízím jako zajímavý tip na výlet do Benátek – historii osídlení Benátek pak najdete na konci článku na […]

  3. Cestování světem » Zámek Mespelbrunn Říká:

    […] dalších umělců. Unikátem je také lustr z benátských skláren (z ostrova Murano – viz tip na výlet do Benátek) – lustr pochází někdy z počátku 20. století a dovezli jej sem zalitý v […]

  4. Cestování světem » Lázeňské město Spa a lázně Spa v Belgii Říká:

    […] Benátky – autem do Benátek – Rialto Bridge, Pont della Constituion a Piaza San Marco – Náměstí … – 16.03.2014 […]

Odpovědět

Blue Captcha Image Refresh

*