Fotografie z cest po světě

Obrázky z Cestování světem

Cestování světem

Web o cestování pro cestovatele a zvědavce

13
Zář '13

Autem do Itálie na palmovou riviéru

 

Autem do Itálie na palmovou riviéru

V tomto článku se pokusím shrnout některá základní fakta a především naše zkušenosti, které by Vám mohli pomoci na cestách.

 

Obecně poplatky:

– Pro přejezd přes Německo – žádná dálniční známka, žádné poplatky směrem na Itálii (prostě civilizovaná země a to raději nepíši o kvalitě silnic a pohonných hmot…)

– Pro přejezd přes Rakousko je nutná dálniční známka – ta se nechá pořídit 10 denní okolo cca 250 Kč

– Poplatky za dálnici v Itálii – přibližně 6,5 EUR na každých 100 km, žádná známka netřeba – při vjezdu na dálnici dostanete z automatu lístek a ten poté odevzdáte na sjezdu. Nás vyšel přejezd od severu až ke sjezdu do Silvi Marina (kousek od San Benedetta) na 48 EUR.

 

– Pro Itálii počítejte s nutnostní mít reflexní vestu v kabině vozu v dosahu řidiče – pokud ji budete mít v kufru a narazíte na kontrolu, může z toho být celkem tučná pokuta.

 

Jízda do Itálie, pohonné hmoty a čerpací stanice

Předpokládám, že pojedete podle navigace. My jsme tak jeli. Naše cesta vedla přes Německo – okolo Pasova, pak dolů směrem na Innsbruck. Pokud budete preferovat kratší cestu, pak přes Německo jedete kus mimo dálnice (přibližně od Passova k Rosenheimu) – ale nedoporučuji to.

Zkušenost v německu mimo dálnici od Pasova – po 22. hodině je velmi obtížné potkat na cca 200 km otevřenou stanici. V podstatě nereálné. První místo, kde se dalo načepovat palivo bylo město Rosenheim. Dříve bez šance – takže pozor na to. Kdo by náhodou chtěl, tak GPS té stanice (Aral) je: N 47º50’55.6“ E012º07’38.0“

 

Od Rosenheimu jsme se drželi už jen dálnice (ono to pak ani jinudy nemá moc smysl). Z Německa je po dálnici přejezd do Rakouska celkem bez problémů – občas lze potkat (potkali jsme) kontrolu na rakouských hranicích. Provoz je sveden do jediného pruhu a kontrolují, že máte správně vylepenou rakouskou dálniční známku.

Pokud si budete myslet, že případně vezmete palivo až v Rakousku, tak upozorňuji, že jich (čerpacích stanic) tu zase taky tolik není (pokud tedy nemáte rádi jezdit až na doraz nádrže…).

 

Doprava v Itálii, rychlostní limity – neplatí?

Po přejezdu do Itálie mám pocit, že se pro většinu řidičů staly místní značky pouze informativními. Dodržování rychlostí jsem příliš nezaregistroval. V podstatě pokud pojedete podle předpisů, jste nebezpeční – hlavně sobě. Nechci nikoho navádět, proto vždy doporučuji předpisy dodržovat…. takže je rozhodnutí na Vás.

 

Italské čerpací stanice

Zastavujeme na jedné ze stanic označení Eni, cena nafty je na dvou různých stojanech různá. Vysvětlení přichází později – zatímco u prvního stojanu (levnější) je napsáno malými písmenky Self service, tak u druhého je to s obsluhou. Připlatíte si tak o cca 10 – 20 centů na každý litr – nafty či benzínu a ještě Vám umyje obsluha sklo.

 

Další zkušenost – pamatujte si kolik máte na stojanu cenu. Obsluha mě zrovna na té Eni zkusila šlehnout o 10 EUR. Pořád tam čachroval pacholek s drobnýma, všimnul jsem si, že mi dal o 10 centů méně, takže jsem ho upozornil a on mává rukama, že nemá drobné, tak jsem nad tím mávnul rukou já a šel, to že jsem si nevšiml, že ještě chybí 10 EUR, to byl zřejmě záměr těch kouzel s drobnýma. Když jsem přišel ke autu u stojanu, tak mi to docvaklo. Takže jsem se na místě otočil a jako Rambo tam na něj startoval zpátky. Asi jsem musel vypadat hodně nas.aně, protože okamžitě po vstupu už tahal 10 éček z kapsy. Takže si to doporučuji hlídat. A nemyslím si, že se jenom spletl…

 

O těch cenách na benzínkách ještě jednou – platí to zdá se obecně – ty dvě ceny (né, že Vás chtějí všude obrat o pár éček).

Ještě jedna věc k benzínkám – všimli jsme si, že čím více jsme na jih, tím je horší kvalita úklidu a prostředí záchodů. V podstatě to začíná více připomínat žumpu než záchodky. O toaletním papíru se místy ani nezdálo, natož o mýdlu. Sever byl na tom o poznání lépe.

 

Občas se také můžete setkat s benzínkou, kam přijedete, zvednete pistoli, ale nic se nestane. Jedná se o předplacenou benzínku – pokud to tam nemají anglicky napsané (což dost často nebylo) můžete se dost divit. Pokud zde chcete načepovat palivo, musíte jít k bedně vedle stojanu (připomíná to bankomat), zde potom podle konkrétního provedení. Buď stačí tam prostě zasunout bankovku a tolik, kolik tam dáte Vám to naleje do nádrže, nebo se musí nejprve ťuknout číslo stojanu na klávesnici a částka, poté tam zastrčit bankovku. S tímto způsobem je trochu problém, pokud neodhadnete kolik se Vám do nádrže vejde. Výhoda naopak je, že cena je vždy o něco levnější.

 

Ceny

Celkem nás cesta vyšla (včetně paliva – a to jsme na hranicích v ČR před Freyungem měli půl nádrže – cca 25 litrů) na 181 EUR + rakouská dálniční známka 250 Kč.

 

Přehled ceny nafty a benzínu (cestou do Itálie)

Ceny jsem se snažil zapisovat, bohužel pamatovat si místa bylo poněkud horší…

 

Německo (Rosenheim)

– Diesel 1,519 EUR/l

– Natural 95 cca 1,65 EUR/l

 

Rakousko (okolí Innsbrucku)

– Diesel 1,58 EUR/l

– Natural 1,65 EUR/l

 

Itálie Eni (okolí Rovereto)

– Diesel 1,75 EUR/l

– Natural 95 1,85 EUR/l

 

Itálie (okolí Ancona a Silvi Marina)

– Diesel 1,65 EUR/l

– Natural 95 1,76 EUR/l

– LPG 0,869 EUR/l

 

 

Ofline verze článku:

Komentovat »

Odpovědět

Blue Captcha Image Refresh

*