Německé dálnice – jejich výhody a odvrácená strana
Tento článek se zaměřuje na aktuální zkušenosti po německých dálnicích směrem Hamburk (až k hranicím Dánska).
Výhody německých dálnic
Výhody německých dálnic jsou především v bezplatném průjezdu, velké kvalitě (tady auto moc nezničíte), opravách (probíhajících i v noci) a možnost natankovat kvalitnější pohonné hmoty.
Odvrácená strana německých dálnic
Jako odvrácenou stranu vidím především stav odpočívadel se záchody, které nejsou placeny. Místy bych řekl památnou větu … „Velebnosti, to je hnus“… – asi po 6 zastávce na takovémto místě jsem si již říkal, že to snad půjdeme do přilehlého lesíka, než do té …ehm…. V jednom případě se nacházelo celé zařízení zacákané od krve a čehosi dalšího – to jsme opravdu couvali pryč.
Co se nám osvědčilo nebo by se Vám mohlo hodit
Záchodky na čerpacích stanicích jsou placené – systém Sanifair, cena 0,70 EUR. Lístek si uschovejte, protože při nákupu na benzíně nebo přilehlém občerstvení Vám po jeho předložení odečtou z nákupu 0,50 EUR – a je jedno kolik lístků předložíte. Navíc jsme to otestovali i mezi jednotlivými zastávkami – asi na 3 zastávce předkládám 3 lístky z průběžné cesty a sleva 1,5 EUR je na světě.
Neomezená rychlost na německých dálnicích – ano sice se tam vyskytuje, ale často se také potkáte se značkami, které omezují rychlost. Místy je radarová kontrola, takže je rozumné neporušovat předpisy.
Pohonné hmoty – nabízí se několik různých variant (jak pro benzín, tak pro diesel). Občas se potkáte s V-Power Diesel (cca 1,68 EUR, na SHELLu) a diesel (1,449 EUR na AGIPU), ve městech je ještě občas truck diesel (spíše pro zemědělské stroje) – V-Power diesel je o něco dražší a velký rozdíl oproti běžnému dieselu jsme nepoznali (nebo si nevšimnuli). S benzínem je to podobně, pokud nevíte zda nějaký zvláštní speciální tip auto snese, pak bych se raději držel osvědčených Super 95, 98 (jsou všude).
Jídlo a pití na benzíně – 1 litr vody Evian cca 2,49 EUR, jablečný džus 0,75l cca 2,79 EUR, Ciabatta cca 3 EUR, sendviče podle náplně od 2,50 a více, velké hranolky na mekáči 1,99 EUR (více si nepamatuji – snad příště). Obecná zkušenost – s přibývající hodinou je těžší a těžší sehnat nějaké jídlo – stalo se nám, že neměli opravdu nic. Několikrát jsme zkoušeli zastavit i u kingburgera, ale tady nás přivítal zavírající se krám a nebo úplná tma – takže tam jen přes den.
Jízda v noci – zdálo se nám, že jak se setmí němci zpomalí – většinou je pak jejich průměrná rychlost okolo 100 km/h. Najdou se i rychlejší – ty poznáte ve zpětném zrcátku 🙂 .
Pozor na blikání na kamióny, kteří se rozhodnou těsně před Vámi předjíždět. Někdy si to mohou vyložit, jako že je pouštíte. Pokud vidíte, že to je již problém a jste nuceni na sebe upozornit, pak nám fungovalo raději delší rozsvícení dálkových (delší než bliknutí) – nicméně je lépe jet a předvídat…
Při jízdě přes den počítejte s kolonou – někdy i na hodinu. Většinou se kolona pohybuje, málokdy se to zastaví úplně.
Jazyková výbava – pokud nejste v němčině kovaní a přijdete a začnete rovnou německy zdravit a ještě máte odvahu zkoušet hlásit německy číslo zvého stojanu, pak je to jen dobře, počítejte ale s tím, že se Vás může obsluha na něco zeptat (a oni se zeptají a většinou jim těžko rozumět), pak již nezbývá než improvizace. Pokud si myslíte, že zde valně pochodíte s angličtinou, pak ani to není výhra – např. na mekáči si objednat velké hranolky – „pomfrity“ pochopí, ale neví velikost, takže dotaz a hádejte jak – je úplně jedno, že mluvíte anglicky – prostě na Vás vychrlí nějakou německou frázi a teď se předveďte… (záměrně jsem to zkoušel a toto je výsledek).
Komentovat »
Odpovědět